Toner fra Tunet på Gjøvik Gård med Narum Happy Jazz

Gratis utekonsert

Narum Happy Jazz er en kvintett fra Gjøvik / Toten som henter sin musikalske inspirasjon fra den tidligere jazzen fra 1920-30-40 tallet og i særdeleshet musikken til Benny Goodman, Duke Ellington, Count Basie, Luis Armstrong, Fats Waller etc.

Jazzstandarder og klassikere fremføres med stor spilleglede både musikalsk og verbalt og de skaper begeistring og hyggelig stemning for publikum.

De "happy" herrene bør absolutt oppleves hvis man liker swingende musikk av edelt merke. Det kan være på jazzklubber, kulturelle arrangementer, kirkekonserter / jazzmesser og om sommeren på Mjøsas hvite svane - Skibladner.

Narum Happy Jazz

JOHAN NARUM er kvintettens naturlige midtpunkt med sin tenorsaksofon/klarinett. Han startet kvintetten i 2009, men har i en årrekke gledet Mjøsområdets lyttere i div lokale orkestre innenfor stilarten gammeljazz. Han var i mange år også medlem av Østre Toten Storband som bl.a ble landskjent med musikkprogrammet Tango på Toten, en serie på 8 programmer i beste sendetid på NRK.
Johan har studert jazzens tidligste utvikling fram til og med swing-perioden og har utarbeidet / avholder foredrag om jazzens historie sett i forhold til det amerikanske samfunns- og kirkens påvirkning. I tilknytning til foredraget framfører kvintetten musikalske innslag av de aller første hørbare jazzinnspillinger.

JENS ERIK KJELDSTAD er en bassist som behersker flere stilarter med et eget rytmisk "framoverlent" driv. Derfor er han sterkt etterspurt i distriktet som freelance musiker og har spilt med bl. a Roy Nikolaisen, Trond Nagel Dahl, Leif Anders Wentzel og har turnert Norge på kryss og tvers. Han har også vært medlem av Østre Toten Storband.

JOSTEIN PÅLSRUD
har studert sin gitarhistorie som spenner fra tidlig Charlie Christian, Freddy Green, Wes Montgomery og til skandinaver som Rune Gustavson og Staffan William Olsson. Han har i mange år lyttet til gode gitartradisjoner og utviklet et eget gitaruttrykk der improvisasjonene elegant / harmonisk og lydhørt framføres.
Som Johan og Jens Erik har han har vært medlem av storbandet på Østre Toten, samt storband i Haugesund og Trondheim.

BJØRN VIKENES (trommer)
Startet sin musikalske karriere i 1969, 13 år gammel, som slagverker (pauker/skarptromme) i Gjøvik Juniororkester / Gjøvik Byorkester. Fikk timeundervisning av Jan Hanseth (slagverker i Operaorkesteret) i ett år og fikk en god innføring i teori og teknikk innenfor klassisk slagverk.
Har spilt sammen med bl.a. gutta i humorduen «Trøste & Bære» og medvirker på videoen «Jag er inte sjuk».
Høsten 2006 ble han for alvor fanget av jazzen og ble med i «Flat5», en kvintett fra Gjøvik, og spilte der sammen med bl.a trompetlegende Viktor Nikolaisen og gitarist Jostein Pålsrud. Har siden holdt på med jazz i diverse sammenhenger i miljøet rundt Tune Into Gjøvik Jazzklubb. Har også hatt flere verv i Jazzklubben.

ANDERS BYFUGLIEN - piano - er en musikk profesjonell fremadstormende ung mann som spiller alle typer musikk fra viser, folkemusikk, jazz, etc. Han er ansatt i Gjøvik kommune som musikklærer og fungerer som organist i to av byens kirker.
Når navnkjente musikere spiller i vårt område, er Anders etterspurt som vikar / stedfortreder.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1