Hopp til hovedinnhold

Avlyst! Mjøsfærgen 100 år!

På grunn av vannstanden i Mjøsa etter ekstremnedbør og flom, må dette arrangementet dessverre avlyses.

Praktisk info - avlyst

Gjøvik brygge
3. september 2023 kl. 16.00
  • En liten hvit og svart ferge (Mjøsfærgen) ute på innsjøen Mjøsa. Noen personer på dekk.
    1/1

Program:

Fra kl 15.30:
Braastad trio spiller jazz på brygga og Toten Gammelbilklubb svinger opp med sine blankpolerte doninger. 

Ca kl 16:00: 
Ferga ankommer fra Smedstua på Nes og legger til på Gjøvik

Helle Therese Kongsrud leder programmet, og det blir intervjuer/samtaler med ordfører Torvild Sveen og leder av Foreningen Mjøssamlingene Per Inge Høiberg, samt musikalske innslag.

Det blir mulig å komme ombord i ferga mens den ligger ved kai, hvor man både kan se en utstilling om fergas historie og møte mannskapet som består av medlemmer i Foreningen Mjøssamlingene. Disse karene har brukt de siste 10 årene på å restaurere ferga tilbake til heder og verdighet.

Gratis is til barna. 

Historien om Mjøsfærgen

Mjøsfærgen skal være blant de første fergene i Norge som ble spesielt tegnet og bygget som bilferge, for å settes inn på strekningen Gjøvik – Mengshol – Smedstua. Ferga ble bygget i seksjoner ved Sarpsborg Mekaniske Verksted på Greåker i 1923, og fraktet fra Sarpsborg til Minnesund. På slippen der ble seksjonene klinket sammen. 

Mjøsfærgen var også landets første pendelferge, bygget med ror og propeller i begge ender. Den var opprinnelig 58,5 fot lang, med 37 bruttoregistertonn (BRT). Fremdriften sørget en Bolinder glødekulemotor på 122 hk for.

Ferga gikk i trafikk på Mjøsa frem til den ble solgt og fraktet til Randsfjorden i 1967. Der ble den omdøpt til Randsfjordferja 1 og bygget om. Tidligere hadde båten to styrhus, nå ble det kun ett stående igjen. Etter ombyggingen var lengden 60,6 fot. Motoren ble også skiftet ut. Maskinrommet ble plassert på motsatt side av styrhuset for stabilitetens skyld, og her ble en Volvo Penta på 240 hk satt inn.

I 1972 var det slutt på ordinær drift, da kapasiteten viste seg å være for liten. Etter 1990 har båten vært i privat eie under navnet Randsfjorden, før den i 2013 ble vernet av Riksantikvaren og fraktet tilbake til Mjøsa. Der ble den trukket opp på Minneslippen ved Minnesund. Den er i dag eid og ivaretatt av Foreningen Mjøssamlingene, som de siste ti årene har arbeidet utallige dugnadstimer og kostet på fartøyet betydelige summer, for å få ferga operativ igjen. Restaureringsarbeidet har vært i samarbeid med og godkjent av Riksantikvaren.

Foreløpig har båten status som foreningsfartøy, hvor man må ha medlemskap i Foreningen Mjøssamlingene for å kunne delta på seilas. Det er ønskelig å få til finansieringen som behøves for på nytt å kunne få passasjersertifikat til ferga, slik at alle som ønsker det kan få muligheten til å komme med "ei ferje over Mjøsa". 

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 1